Tuesday 5 April 2011

hAri NaTaL


         Hari natal atau hari krismas adalah perayaan yang disambut oleh penganut agama kristian. Mereka akan menyambut perayaan ini pada setiap tanggal 25 Disember setiap tahun. Mereka menyambut hari tersebut sempena meraikan hari kelahiran Jesus. Perayaan ini berasal dari ajaran Gereja Kristian Roman Katolik. Oleh sebab itulah pada hari perayaan ini semua penganut ajaran kristian akan pergi ke gereja untuk menyambutnya.
        Di seluruh dunia, perayaan ini disambut dalam pelbagai bentuk untuk mencerminkan kepelbagaian budaya dan tradisi yang terdapat di sesebuah negara. Pada hari ini mereka akan mula menghias pokok krismas dengan pelbagai jenis lampu untuk memeriahkan lagi hari perayaan ini. Tradisi menghias pokok krismas ini berasal dari negara Jerman. Selalunya pokok malar hijau menjadi pilihan, khususnya pokok fir yang tidak gugur daunnya atau pudar warnanya. Pokok ini akan dibeli dari dusun atau ditebang dari hutan. Namun selalunya pokok buatan menjadi pilihan kerana ia mudah didapati di pasaran.
       Seperti perayaan kaum yang lain, pada hari perayaan inilah semua kaum keluarga akan berhimpun dan berkunjung ke rumah sanak saudara dan sahabat handai. Mereka akan bertukar-tukar hadiah dan bersuka ria pada hari tersebut. Ada juga yang akan menyertai perarakan nyanyian karol dari rumah kerumah. Kebanyakan gereja juga mengamalkan upacara nyanyian karol yang dipersembahkan di dalam suasana nyalaan lilin. Kebanyakannya melibatkan nyanyian atau bacaan suci Bible oleh koir dan penganut yang taat.
        Menurut kepercayaan kaum mereka, pada malam perayaan ini santa claus akan menaiki kereta salju yang dipenuhi hadiah dan ditarik oleh rusa kutub. Santa claus akan terbang menembusi awan untuk menghantar hadiah kepada anak-anak di seluruh dunia. Untuk menyambut kedatangan santa mereka akan membaca sebuah puisi yang bertajuk The Night Before Christmas sebelum tidur. 
                    
pokok krismas yang telah siap dihias

santa claus yang disangkakan  wujud akan datang memberi hadiah kepada kanak-kanak
 
        

No comments:

Post a Comment